Schweiz dag två (22 September)

Denna dag blev det en tidig uppgång, redan vid åtta ringde klockan och det var bara att ställa sig i duschen och bli pigg.  På övervåningen väntade det frukost, fransk frukost, det serverades croissanter i massor med god mirabelle marmelad och färskpressad ljus.
Sen bar det av till Genevé med tåget för mig och Rasmus, vi fick nämligen varsit tågpass av mina kusiners pappa så vi kunde åka hur vi ville i hela Schweiz med tåg. Super smidigt, tog lite över en timma med snabbtåg till Genevé. Det var en oroligt mysig stad, den stora fontänen var häftig och vi åt en sjukt god lunch (innan klockan 14 denna gång :P) Svårt dock att förstå menyn resturangen hade, allt stod ju på franska. Vi satt ute på en uteservering och hade ca 25 grader varmt, att ta med jackan var en dum idé av mig, den fick jag släpa på hela dagen.
Vi gick i alla fall runt i Genevé, köpte lite souvinirer och sånt, sen när vi kände oss klara med Genevé tog vi nästa tåg till Lausanne, stor studentstad i Schweiz. Dock var det bara uppförsbackar och när det väl gick neråt så gick det alldeles för mycket neråt så man fick massa ont i fötterna för man fick streta emot så mycket.
Det var menningen att vi därefter skulle fortsätta till Montreux, men vi var alldeles för trötta så vi tog tåget hem igen stället. väl hemma väntade Rasmus pappa vid tåget och körde hem oss.

Hemma väntade middag, vin, datorn och Biljerd spelandet igen!

Bilder från dag två


Här var det faktiskt menningen att jag skulle ta kort på den stora Rolex skylen, men det misslyckades, dock fanns Rolex över allt i Genevé


Sightsing tog som körde folk runt i Genevé, dock hoppade vi denna attraktion

Lunch ute i solen, med lokaltvin dessutom.
JUSTE! En sak har jag glömt att berätta! Vi beställde in varsin maträtt och ett varsit glas vin, men till detta fick vi även en flaska vatten (som ni ser i bakrunden på bilden) vi bad alltså inte ens om något vatten utan det var något som de bara gav oss. Det sjuka med det hela var det att när vi sen skulle betala så var vinet flera franc biligare än vattnet, tror vi betalade 50 kronor föt det där vattnet, och högst 30 kronor för båda vinglasen!

En glad kusin ute i den varma solen som vi nu saknar i kalla Sverige


Den stora fontänen som tydligen är väldigt känd.

Efter en tågresa till på 30 minuter och många uppförsbackar kom vi till en fin utsiktsplats i lausanne

2010-10-04 @ 14:15:44 Mitt liv Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0