Bröllop i sommar

Nu är det äntligen dags att berätta för er! Varför jag ville ha en liten paus bland bloggandet, det är för att jag inte kunde berätta så mycket vad jag gjorde om dagarna eftersom det mesta av mina dagar har gått åt att jobba, eller planera detta....


Kör en Malin över det hela. När hon precis fått reda på att hon väntade barn så ville hon inte berätta för alla men ändå skriva av sig, så hon gjorde ett blogginlägg som hon sparade som utkast och sedan fyllde på allt eftersom, och sen när det var offentligt så publiserade hon det....

8 December.
I lördags så friade Daniel till mig. Vi ska gifta oss i sommar(!) De flesta på hans sida vet om det men eftersom jag gärna inte vill ta det via telefon med min släkt så väntar jag tills imorgon (fredan 9 december) med att berätta då jag åker hem då. Är lite orolig för hur folk ska ta det, men det kommer säkert gå bra. Ska sova hos mormor imorgon och har då lurat dit mamma och hennes lilla familj och pappa och Tommie kommer antagligen och hämtar mig på Arlanda imorgon och kör mig till mormor, så ska lura in dem i huset då också när de släpper av mig... Vill gärna berätta för alla samtidigt.
Det har gått 5 dagar sedan Daniel friade och varje dag går år att planera och se sig omkring. Gästlistan är nästan klar, Daniel tycker att det är lite många men fyller ändå på med flera. I tisdags så var jag, Annika, Malin och Oliver iväg till Emilianos för att kolla på brudklänning, hittade en jätte vacker som jag tyckte om, en väldigt enkel och fin klänning, men efter att jag igår kollade runt på internet med Annika på brudklänningar och hittade så sjukt fina klänningar så ångrar jag nog mig. De klänningarna som jag hittade igår såg inte alls ut som den jag testade, men vill gärna testa så mycket som möjligt innan jag bestämmer mig.. Senast februari måste den beställas för att vi ska få den i tid.
Igår (7 december) var vi in till Göteborg för att kolla på förlovningsringar. Vi enades om en ring som båda tyckte om, förutom att Daniel vill ha den i vitt guld och jag i rött. Jag hade helst sätt att vi hade samma färg på ringarna men eftersom jag gärna vill ha rött och Daniel helst vill ha vitt så får vi helt enkelt köra på så att vi har samma ring men olika färger. På så sätt har vi likadana men ändå som man själv vill...

Det svåra med detta bröllop just nu är att inte säga något till familjen, framför allt mormor. Har både pratat med Mormor, mamma och pappa senaste dagarna och det enda jag vill göra är att berätta för dem! Men känner att berätta via telefon gör det inte rättvist för dem. Men detta gör också att många andra vet innan dem.
Sen har jag inte berättat för mina "tärnor" heller Sara och Sandra, de är jag också nervös för hur de ska reagera, de kanske tycker jag är helt konstig som vill gifta mig, jag är trots allt bara 21 år, ävan fast jag kommer hinna fylla 22 innan det är dags. Hoppas de blir glada och gärna ställer upp som tärnor. Sen funderar jag också på hur jag ska kunna berätta det för alla. Bara säga det rakt ut? Smyga in det? Min familj kommer ju undra varför jag samlar alla så där en fredagkväll. Mitt argument till dem just nu är att jag vill hinna träffa alla eftersom jag bara är uppe en kort stund denna gång (Ska egentligen bara fira Sandra som fyllde år igår (7 december) något som hon faktiskt själv inte i nuläget vet om) Men sen så måste jag ju även krasha Sandras fina middag som jag och Sara styrt upp med att berätta detta. Men det är lika bra att säga det då för när jag har fått i mig lite vin och sånt så kan jag inte hålla tyst...

Min dröm med bröllopet är att ha det i mormors trädgård, alltså själva cemonin där, borgligt, inte kyrkligt! Och sen ha mottagningen på slottet, där mamma och pappa även hade sin mottagning, stället är jätte fint och vore helt perfekt! Men jag vet inte om mormor går med på det, hon kanske inte orkar. Får se imorgon vad hon säger... Sen hoppas jag på att få med mig Daniel till Stockholm i mellandagarna så vi kan kolla på lokalen och boka den, lokalen har jag inte sett sedan mamma och pappa gifte sig, och det var 1993, den kanske är jätte hemsk! Och då vet jag faktiskt inte vad jag ska göra....

9 December.
Det är snart dags att börja röra sig mot Landvetter, eller ja, om 1½ timma i alla fall. Tiden går lite för sakta. Vill så gärna berätta nu på direkten, pappa ringde imorse och sa att han kommer och hämtar mig på Arlanda (Det var lite osäkert beroende på hur vädret skulle vara) så nu ska jag lyckas vara tyst hela bilresan hem till mormor, visseligen är den på högst 15 minuter, men ändå. Är fortfarande nervös över vad de kommer säga när de får nyheten. Och funderar fortfarande på hur jag ska säga det... "ööh förresten, i sommar ska jag gifta mig" bara så där... eller ska man lirka in det på något sätt... Samma sak med mina vänner imorgon, hur ska jag säga det där, och hur kommer dem tolka det? Blir dem glada? Chockade?....

11 december
Nu är det söndag och förlovningen är officiell. Min familj tog det bra! Mormor tycker att bröllop nu för tiden är överreklamerade och att det är lite för mycket fest... Men annars blev de glada! Igår berättade jag för mina finaste tärnor, de blev riktigt överaskade. Dels så visste som sagt inte ens Sandra om att jag skulle vara i Stockholm. Så först fick hon en överaskning när jag satt i ett paket, tårkanalerna kunde varken hon eller jag styra över, men hon blev lycklig och det är huvudsaken. Sen sa jag inget om bröllopet förrän vi skulle sätta oss och äta...
Des- Har ni planerat något mer om turkiet resan i sommar? (De planerar nämligen en längre resa i sommar)
Sandra/Sara - Nej vadå då?
Des - Nej, ni behöver nämligen vara hemma runt den 30 juni (preliminärt datum)
Sandra/Sara- Okej? Varför då?
Des - Nej jag måste ju ha mina brudtärnor då!
Sandra/Sara - URSÄKTA!?

Sen gick tårkanalerna igång igen. Så under kvällen pratades det om detta och de ville ju veta vad för klänningar de skulle ha, men jag har gett dem fira tyglar på kläderna. Det jag skulle föredra är ju att de ha långklänningar i alla fall, men sen får de bestämma tillsammans! Jag är vara lycklig över att de vill vara med på en sån stor och lycklig dag med mig!

12 December
Är nu hemma i Göteborg igen, kom hem för 10 minuter sedan. Idag har jag, Sandra, Sara och mormor kollat på lite lokaler hemma i Rosersberg, vi var både på slottet och på gamla räddningsverket där mormor jobbar. Det lutar åt den ena lokalen men väntar nu på offerter från båda ställena, det ena stället kommer vara uppåt 3-4 gånger så dyrt, men vill se ändå vad båda kan ge mig för pris. Tjejerna är upp över öronen glada! Sandra sa idag att jag antagligen inte kommer få se henne förräns det är dags, för hon vill sitta och leta efter en snygg klänning att ha på sig.
Efter att vi varit i lokalerna och pratat med ansvariga så körde jag hem tjejerna och jag och mormor åkte till morfar och hälsade på, så han också fick veta. Hans reaktion var "Vilken månad är du i?" Det är nämligen som så att mormor och morfar gifte sig för att mormor var gravid med mamma så han kopplade det väl att då måste jag också vara gravid, men så är inte fallet. Han blev glad i alla fall och sa att han måste hämta kameran då så han kan ta fina kort. Grejen är dock den att han inte kan ta kort, han är alldeles för skakig, men det kunde jag inte säga till honom.

Nej nu vet alla viktiga om detta redan så det kanske är dags att publisera detta låååånga inlägg... Det blev lite längre än vad jag hade trott men jag hoppas att ni orkar läsa och att det inte är allt för mycket slarv skrivningar och stavfel!
2011-12-12 @ 23:20:35 Bröllop 30 Juni 2012 Permalink


Kommentarer
Postat av: S

Grattis!!! Va kul! :D

2011-12-15 @ 08:20:19
URL: http://varjedagimin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0